אני לא החרדה שלי!

אני לא החרדה שלי!

כמה פעמים מצאתם את עצמכם עומדים מול המראה או שוכבים במיטה באמצע הלילה כשדפיקות הלב מאיימות לפרוץ מהחזה, ואומרים לעצמכם: ״יש לי חרדה״?
כמה פעמים הגדרתם את עצמכם דרך המועקה הזו בגרון, דרך הידיים המזיעות, דרך המחשבות שלא מפסיקות לרוץ לתרחישי אימה?

במרכז בדיוק עצמי, אנחנו פוגשים מדי יום אנשים מופלאים שמרגישים שהם איבדו את השליטה על חייהם. הם מרגישים שהחרדה היא צל שמלווה אותם לכל מקום. אבל היום, אנחנו רוצים להציע לכם זווית ראייה חדשה. אנחנו רוצים להזמין אתכם למסע של דיוק, כדי להסיר את השכבות שמסתירות את מי שאתם באמת.

כוחה של השפה: למה אתם חייבים להפסיק להגיד ״יש לי חרדה״

השפה היא לא רק כלי להעברת מידע; היא האדריכלית של המציאות שלנו. ב-NLP ובאימון תודעתי, אנחנו יודעים שלמילים שאנחנו בוחרים יש השפעה נוירולוגית ישירה על המוח שלנו. כשמגיע אלינו אדם ואומר ״אני חרדתי״, הוא מבצע פעולה של הזדהות מלאה.

ברגע שהחרדה הופכת ל״שלי״, היא מפסיקה להיות אורחת חולפת והופכת לדיירת קבע. היא הופכת לזהות. 

ואתם? אתם לא חרדה. אנחנו לא חרדה. 

אנחנו בני אדם שחווים קשת רחבה של רגשות, והחרדה היא רק אחד הצבעים על לוח הצבעים שלנו כרגע.

ברגע שאנחנו אומרים ״אני מרגיש חרדה״ במקום ״אני חרדתי״, אנחנו יוצרים מרחב. המרחב הזה הוא המקום שבו החופש שלנו נמצא. בתוך המרחב הזה, אנחנו יכולים להתבונן ברגש בלי להיבלע בתוכו. כשאנחנו אומרים ״משהו בי עכשיו דרוך״, אנחנו נותנים מקום לחלק בנו שזקוק להגנה, בלי להפוך את כל כולנו לבעיה אחת גדולה. 

זהו הצעד הראשון בדרך לדיוק עצמי: החזרת הריבונות לידיים שלנו.

תֹּוכן העיניינִים

חרדה כסימן לפרידה

כדי להבין איך להחלים, אנחנו צריכים להבין מה החרדה באמת מנסה להגיד לנו. ד"ר ראסל קנדי, מומחה לטיפול בחרדה, טבע משפט ששינה את הדרך שבה אנחנו מסתכלים על הנושא: ״כל החרדות הן חרדות פרידה״.

כששומעים את זה לראשונה, המוח שלנו הולך מיד לפרידות חיצוניות פרידה מבן זוג, אובדן של אדם קרוב, פיטורים מהעבודה. אבל הקריאה של החרדה היא עמוקה הרבה יותר. זוהי קריאה של פרידה מעצמנו.

תחשבו על החרדה כאל מערכת אזעקה שנדלקת כשהקשר עם הלב שלנו מתנתק. החרדה היא הסימן לכך שהתרחקנו מהמרכז שלנו. היא מופיעה כשאנחנו מפסיקים להאמין שיש לנו על מי לסמוך בפנים. היא הלחישה המפחידה שאומרת: ״מה אם לא תעמדי בזה?״, ״מה אם את לבד במערכה?״

הניתוק הזה קורה כשאנחנו עוברים לחיות רק בתוך הראש שלנו. והראש? הראש הוא מקום מסוכן להסתובב בו לבד כשמפחדים. הוא מייצר לופים, הוא בונה תרחישים, הוא מנסה לפתור רגשות דרך לוגיקה  וזה לעולם לא עובד. החרדה היא השפה של הגוף שמתחנן שנחזור אליו.

המעבר מהראש אל הגוף

החרדה לא נמצאת במחשבות שלנו, היא רק משתקפת בהן. החרדה חיה בגוף. היא חיה בכיווץ של הבטן, במתח של הכתפיים, בנשימה השטחית. לכן, הדרך לריפוי לא עוברת דרך ״חשיבה חיובית״ בלבד, אלא דרך חזרה הביתה אל הגוף.

כשאנחנו בחרדה, אנחנו נמצאים במצב של הישרדות (Fight or Flight). מערכת העצבים הסימפתטית שלנו פועלת במלוא העוצמה. כדי להרגיע אותה, אנחנו לא יכולים להגיד למוח תירגע! זה כמו להגיד למישהו בשיא הכעס תרגיע – זה רק מחמיר את המצב. אנחנו צריכים להראות לגוף שהוא בטוח.

כאן נכנסת לתמונה התגלית המרתקת של מדעי המוח המודרניים, שמתחברת בצורה מושלמת לעבודה התודעתית שלנו.

נעים להכיר עצב הוואגוס

בתוך הגוף שלנו עובר נתיב קסום שנקרא עצב הוואגוס (The Vagus Nerve). יש המכנים אותו ״העצב הנודד״ כי הוא יוצא מגזע המוח ומתפשט כמו רשת ענפה אל הגרון, הריאות, הלב ומערכת העיכול. הוא השגריר הראשי של מערכת ההרגעה שלנו (המערכת הפארא-סימפתטית).

כשאנחנו מפעילים את עצב הוואגוס, אנחנו שולחים כמו מברק ישיר למוח שאומר: הכל בסדר. אפשר להוריד כוננות.

איך אנחנו מפעילים אותו ביום-יום?

היופי הוא שהכלים נמצאים אצלנו בכל רגע. אנחנו לא צריכים שום אביזר חיצוני

הקול שלנו

עצב הוואגוס עובר דרך מיתרי הקול. לכן שירה, זמזום או אפילו אנחה עמוקה (אההה…) מגרים את העצב ושולחים אותות הרגעה. קשה לפחד כששרים, כי השירה מחייבת אותנו להוציא אוויר בצורה מבוקרת ומפעילה את המערכת המרגיעה.

מגע מכיל

הנחת יד על הלב או על הבטן היא לא רק אקט סימבולי. המגע משחרר אוקסיטוצין ומאותת למערכת העצבים שיש מי שמחזיק אותה.

נשימה וגאלית

נשימה שבה הנשיפה (הוצאת האוויר) ארוכה יותר מהשאיפה. ממש כמו ברקס של המערכת.

פרוטוקול מעשי להתמודדות ברגעי דחק

אנחנו רוצים להעניק לכם פרוטוקול עבודה קצר שתוכלו ליישם כבר ברגע זה או בפעם הבאה שתרגישו שהשקט מתרחק מכם:

חשוב לנו לומר לכם: שינוי הוא לא קו ישר שעולה למעלה.

הוא תהליך ספירלי. 

יהיו ימים שבהם תרגישו שחזרתם אחורה, שהחרדה שוב צועקת. זה בסדר. זה חלק מהדרך.

השליחות שלנו בבדיוק עצמי היא לעזור לכם לזכור את מה ששכחתם ברגעי הפחד: שיש בכם כוח. שהיכולת להתגבר נמצאת בתוך הגוף שלכם, בתוך הנשימה שלכם, ובתוך היכולת שלכם לבחור אחרת.

אל תפחדו מהחרדה. היא בסך הכל ילדה קטנה ומבוהלת בתוככם שלוחשת לכם שהיא זקוקה ליחס. במקום לנסות להשתיק אותה או להילחם בה, נסו להקשיב לה. חזרו אל הלב. חזרו אל הגוף. חזרו הביתה. אל עצמכם.

שם, בתוך הדממה שמעבר למחשבות, אתם תגלו שאתם תמיד הייתם, ותמיד תהיו – בטוחים.

הרשמו לקבלת עידכונים

פוסטים אחרונים